DRUKTE IN DE HUISARTSENPRAKTIJK

De druk op de zorg is hoog. Ook bij Huisartsenpraktijk de Componist hebben we hier mee te maken. Daarnaast heeft onze verhuizing impact gehad op de drukte in onze praktijk. Twee praktijken die op een nieuwe locatie samen één praktijk vormen, en veel nieuwe inschrijvingen, dat geeft extra werkzaamheden en die kosten tijd en energie.

Momenteel hebben we helaas te maken met onderbezetting op de praktijk vanwege zieke medewerkers. Natuurlijk zouden we graag willen dat dit anders was.

We vragen om uw begrip
Waarom we u dit met u delen? Natuurlijk om u te vertellen waarom het niet gaat zoals u van ons gewend bent. We doen er alles aan om iedereen zo goed en zo snel mogelijk te helpen.

Ondanks dat is het mogelijk dat u wat merkt van de drukte. Zo kan het zijn dat u langer moet wachten dan normaal. Of dat onze zorg op een andere manier verloopt dan u gewend bent. We hopen op uw begrip.

Help mee de wachttijd aan de telefoon te verkorten!
Om de wachttijden aan de telefoon te verkorten willen we u vragen zoveel mogelijk het patiëntportaal (onze digitale omgeving) te gebruiken, bijvoorbeeld voor het aanvragen van herhaalrecepten.

KLIK HIER VOOR HET PATIËNTPORTAAL

Veelgestelde vragen:

Waarom is het druk bij de huisarts?
Wellicht vraagt u zich af waarom het zo druk is bij de huisarts. Daar zijn meerdere redenen voor. Door het inhalen van zorg, een toenemende zorgvraag en een landelijk tekort aan zorgprofessionals, is de druk op de huisartsenzorg al langere tijd hoog. De zorg is immers een samenhangend geheel: wanneer mensen niet meer terecht kunnen bij andere zorgverleners, zoals ziekenhuizen of psychiatrie, komen veel zorgvragen automatisch bij de huisarts terecht. Ook gebeurt het regelmatig dat medewerkers niet kunnen werken, bijvoorbeeld omdat ze zelf ziek zijn.

Waarom wordt ik minder snel geholpen?
Ook in deze tijden zijn we er voor u; we doen er alles aan om iedereen zo goed en zo snel mogelijk te helpen. Het kan echter voorkomen dat we genoodzaakt zijn om zorg die minder urgent is, uit te stellen of op een andere manier te verlenen. Zodat we patiënten die spoedeisende klachten hebben snel kunnen helpen. Dit houdt in dat u bij niet-acute vragen soms wat langer moet wachten. Of dat u op een andere manier wordt geholpen dan u gewend bent. Bijvoorbeeld door een andere arts, telefonisch of digitaal.

Uiteraard maken we die afweging heel zorgvuldig. We kijken per patiënt wat medisch verantwoord is: onze assistenten beoordelen alle zorgvragen die binnenkomen op basis van urgentie en prioriteit. Als het nodig is natuurlijk in overleg met de arts.

Hoe kan de drukte in de praktijk en aan de telefoon door patiënten beperkt worden?
Wij kunnen uw hulp hier goed bij gebruiken:

  • Heeft u een vraag? Bedenk dan goed of telefonisch contact of een bezoek aan de praktijk noodzakelijk is. De website www.moetiknaardedokter.nl helpt u hierbij. Ook op www.thuisarts.nl krijgt u op veel gezondheidsvragen een antwoord. Hier vindt u betrouwbare informatie over ziekte en gezondheid – gemaakt door artsen en in begrijpelijke taal.
  • Verschillende zaken kunt u zelf online regelen via ons digitale patiëntportaal, 24 uur per dag. Denk aan het stellen van korte vragen via een e-consult, maar ook het inzien van uitslagen en het aanvragen van herhaalrecepten. Maakt u nog geen gebruik van ons portaal? Op onze website leest u hierover meer informatie en hoe u zich kunt aanmelden: Patiëntportaal
  • Heeft u spoedeisende klachten? Het is ontzettend belangrijk dat u deze blijft melden. Ook nu.

Wij willen u bedanken voor uw begrip.

Recommended Posts