
Wanneer u de huisartsenpraktijk belt krijgt u de doktersassistente aan de telefoon. Zij vraagt naar de reden dat u belt en stelt een aantal vragen om uw hulpvraag duidelijk te krijgen. Dat heet triage. Triage is nodig om de juiste zorg te kunnen bieden en de uitlooptijden zo beperkt mogelijk te houden, ondanks de toenemende drukte in de zorg.
Wat is triage?
Triage is het beoordelen van de urgentie van de hulpvraag, dat wil zeggen dat de doktersassistente bepaalt met hoeveel spoed een patiënt zorg nodig heeft. Daarna bepaalt de doktersassistente de wijze waarop deze zorg het beste gegeven kan worden:
- een (spoed)afspraak bij de huisarts, praktijkondersteuner of assistente;
- een telefonisch consult bij de huisarts of praktijkondersteuner;
- zelfzorgadvies door de assistente;
- het inzetten van een ambulance.
De doktersassistenten zijn speciaal opgeleid om triage te verrichten en bezitten voldoende medische kennis. Ook hebben zij, net als de huisarts, geheimhoudingsplicht.